Hangár pod zemí? Ano, jako (u)krytá hala pro letadla

Hangár pod zemí? Ano, jako (u)krytá hala pro letadla

Starý vojenský hangár téměř zasypaný v zemi – a někdo do něj chce vestavět stanovou halu. Podívejte se, jak takový atypický projekt může fungovat a jak je možné montovanou halu využít i jako kryté útočiště pro letadla a další techniku.

Plachtová hala jako kryté stání pro letadla? Ano. A někdy… i pod zemí.

Když se řekne plachtová hala, většina lidí si představí klasické využití – sklad, logistické zázemí, zemědělskou halu nebo zastřešení materiálu. Občas se ale objeví projekt, který nás překvapí i po letech praxe. A přesně to se stalo i nedávno.

Hangár schovaný pod zemí, doslova

Oslovil nás pán z Brna s poptávkou, kterou běžně v inboxu opravdu nečekáte.

Má starý vojenský hangár.
Zakopaný v zemi a zasypaný hlínou.
A do jeho zadní části chce vestavět naši plachtovou halu.

Cíl je jasný:

  • oddělit zadní část hangáru,
  • vytvořit čisté, uzavřené pracoviště,
  • s možností napojení vzduchotechniky, případně vytápění.

Rozměry vestavby 16×14 metrů.

Zní to jako sci-fi? Není. Jen netradiční využití plachtových hal a přesně to nás baví.

Hangár pro letadla

Plachtová hala jako vnitřní hangárová vestavba

Možná si říkáte, proč by někdo stavěl plachtovou halu dovnitř betonového hangáru? Zní to trošku zvláštně, ale má to svou logiku. Je to jednoduché.

Jaké jsou výhody takového řešení?

  • Rychlá montáž bez zásahu do původní konstrukce hangáru.
  • Modularita – přesně se přizpůsobí dostupnému prostoru.
  • Ekonomičnost – výrazně levnější než stavět novou pevnou vestavbu.
  • Čistý provoz uvnitř haly díky možnosti napojení technologií.
  • Ideální oddělení pracovních zón, například servisní části.

Ať už má klient letadlo, ultralight, vrtulník nebo hangár využívá pro servis – dá se vytvořit zázemí, které:

  • chrání techniku,
  • poskytuje krytý a suchý prostor,
  • a umožňuje izolovat čistou část od zbytku objektu.

Hangáry stavíme, a ne jeden 

Je dobré připomenout, že plachtové haly jsou dlouhodobě využívané i jako hangáry.

Máme za sebou několik realizací pro:

  • letecké kluby,
  • provoz ultralightů,
  • soukromé majitele,
  • aerokluby a menší letiště.

Díky tomu víme, jaké jsou typické požadavky – široký vstup pro letoun, výška pro ocasní plochy, odolnost konstrukce podle sněhové oblasti, možnost posuvných vrat, větrání a ochrana před kondenzací.

Tohle konkrétní řešení je jiné, ale právě proto zajímavé.

Netradiční projekt hangáru? Žádný problém

Každá atypická poptávka nás naučí něco nového a ukáže, že robustní ocelová konstrukce s plachtovým opláštěním má využití, které by člověka na první dobrou možná ani nenapadlo.

A jestli právě vy řešíte hangár, přístřešek pro letadlo nebo zastřešení techniky, ozvěte se. Ukážeme vám možnosti, které klasická stavba často nabídnout neumí.

Štítky z našich článků

Potřebujete poradit?

Další články z našeho blogu o halách

Přejít do blogu
Předchozí Následující
Nezávazná poptávka